Pedagogikkprofessor mener lærerne trenger støtte i bruken av samtaleroboter

− Elever trenger også kritisk kompetanse for å vurdere om svarene som samtaleroboter gir har en politisk slagside, sier professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på UiO. 

TI SEKUNDER: − Du kan få et essay om Hamlet av ChatGPT på ti sekunder, men det vil ikke i seg selv gjøre at eleven lærer noe, sier professor Eyvind Elstad. 

Foto: UiO

Dataprogrammer som kan dikte, skape tekster og kunst har på rekordtid blitt tilgjengelige for alle, også elever. Men hvordan skal lærere forholde seg til at kunstig intelligens brukes i klasserommet? Det prøver professor Eyvind Elstad å gi svar på i boken "Læreren møter ChatGPT". 

Professoren ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning understreker at læring ikke handler om å gjøre produksjonsprosessen mer effektiv slik som i næringslivet, men om det å lære mest mulig:

− Du kan få et essay om Hamlet av ChatGPT på ti sekunder, men det vil ikke i seg selv gjøre at eleven lærer noe. Eleven som bruker programvaren til å få oversatt en tekst fra spansk til norsk vil ikke nødvendigvis ha lært spansk, forklarer forskeren i en pressemelding fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO. 

Lærerne trenger støtte

− Siden vi foreløpig ikke har så mye forskning på temaet, tilsier det at lærerne trenger støtte, poengterer Elstad.

Professoren fremhever at det er grunn til å tro at verktøy som ChatGPT vil kunne være gunstig for læring på noen områder, men ikke alle.

For eksempel når elevene skal skrive egne tekster, kan verktøyet  foreslå forbedringer, og det kan avlaste læreres arbeid.

− Ofte svarer samtaleroboten forbausende bra, men det tekstgrunnlaget den er basert på er ikke nødvendigvis tilpasset en norsk samfunnskontekst.

For eksempel kan den svare helt feil om norske samtidsforfattere. I slike tilfeller bør heller elever basere seg på andre kilder.

− Elever trenger også kritisk kompetanse for å vurdere om svarene som samtaleroboter gir har en politisk slagside, fremhever professoren. 

• Les mer om samtaleroboter og kunstig intelligens: 

Taleroboten til UiO har fått 8000 brukarar

Regjeringa gir ein milliard til forsking på kunstig intelligens

Sier studenter er usikre på hva slags bruk av kunstig intelligens som er lov

UiO vil ikke lage felles retningslinjer for kunstig intelligens

Pedagogikkprofessor: – Chatboter er en ressurs som studentene må øve seg på å bruke

MatNat har laget nettside med råd om ChatGPT

 

Emneord: ChatGPT, samtalerobot
Publisert 31. okt. 2023 10:29 - Sist endra 31. okt. 2023 10:29
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere