Den ødelagte kunstinstallasjonen i Domus Juridica kommer tilbake

Etter hærverket i Domus Juridica sensommeren 2023 fryktet UiOs kunstforvalter Charlotte Wiik at skadene på kunstinstallasjonen Queens of the Tear Duct var uopprettelige.

GODE NYHETER: Toril Hasselknippes kunstverk Queens of the Tear Duct ble ødelagt da en mann kastet møbler ned fra etasjene. Nå er det bestemt at verket skal reparereres og remonteres (Arkivfoto)

Foto: Ola Gamst Sæther

Det juridiske fakultet ble i morgentimene 29. august varslet om at Domus Juridica var blitt utsatt for et omfattende hærverk i løpet av natten.

Jenny Graver, forskningsrådgiver ved Det juridiske fakultet fortalte om det inntrufne i et innlegg i Uniforum.

"Domus Juridica er bygget rundt et stort atrium. Fra andre til sjette etasje er det åpent ut mot atriet. Når du går ut av auditorier, bibliotek, undervisningsrom og ansattarealer, kommer du ut i et stort, åpent rom med kollokviesofaer og bord og et rekkverk ut mot selve atriet. Fra alle de åpne etasjene var det kastet ting. Stoler, informasjonsskjermer, bilder, til og med en sofa hadde krasjet ned på møblene i kantineområdet"

Gjenstandene som ble kastet ned, traff kunstinstallasjonen slik at biter av den falt ned i kantineområdet i førsteetasje. 

I et intervju med Khrono etter hendelsen i august 2023 beskrev UiOs kunstforvalter Charlotte Wiig kustverket som tilnærmet totalskadet. Slik universitetet vurderte det, var kunstverket ikke mulig å restaurere.

Men selv om skadene var betydelige, viste det seg senere at de heldigvis ikke var uopprettelige.

UiO må ta regningen

– Kunstneren kom og så på skadene og konkluderte at installasjonen var mulig å restaurere, opplyser Wiik til Uniforum. Hun forteller at UiO har mellomlagret verket og at reparasjon og remontering av kunstinstallasjonen er tatt med i budsjettplanene for 2024.

– Det er et sterkt ønske fra alle parter om å få dette kunstverket på plass igjen, konstaterer hun.

Den kunstneriske utsmykningen i Domus Juridica er et resultat av et spleiselag mellom KORO, eiendomsselskapet Entra ASA og UiO. KORO står som eier av verkene, mens UiO har forvaltningsansvaret.

Hvorfor UiO alene må dekke kostnadene ved å reparere og remontere et verk som tilhører KORO, ønsker UiOs kunstforvalter ikke å svare på.

Hun opplyser at UiO har fått negativ respons på sine henstillinger om bidrag fra KORO og Entra AS.

Når kunstneren vil starte arbeidet med å reparere verket, og hva det vil koste, kan UiOs kunstforvalter heller ikke svare på. Kontakten og forhandlingene med kunstneren er det KORO som ivaretar.

VITNER OM AT NOE MANGLER: Kun stålvaierne mellom trappene i Domus Juridica som installasjonen skal henge i, er fortsatt på plass. Foto: Ola Sæther

Opptatt med en ny utstilling 

– Kunstneren har de siste månedene vært opptatt med en utstilling i New York opplyser Fredrik Qvale, konservator i Seksjon for kunstforvaltning i Koro.

11 januar åpnet Tirill Hasselknippes utstilling Hyperstate i kunstgalleriet Magenta Plains i New York.

Koro har en avtale om å snakke med kunstneren i februar. Hva det vil koste å reparere og remontere verket, er det derfor for tidlig for Qvale å svare på. Han konstaterer imidlertid at materialkostnadene har steget. Det dreier seg dessuten om en stadig mer ettertraktet kunstner.

Materialene Queens of the Tear Duct er laget av, er plexiglass, glassfiber og epoxy, en slags plastmasse som også kalles kunstharpiks.

Som enorme isbiter

«Sett nedenfra ligner formene enorme isbiter, men når vi kommer lenger opp i trappegangen, blir det lettere å se at Tiril Hasselknippe er inspirert av akvedukter», skrev Uniforum om verket i desember 2019.

«Verket er en assosiasjon omkring tid, hvordan tid fungerer, og til sivilisasjon og demokrati. Formene er tenkt som fragmenter, eller rester, av en akvedukt. Eller de kan være rester av et motorveinett – som deler av et flerplankryss i ulike nivåer» fortalte kunstneren i et intervju på Koros nettsider.

Da dette intervjuet ble til, var hun i gang med å montere verket, en krevende oppgave som blant annet krevde en montør som hang i et komplekst arrangement av tau fra taket.

Kunstforvalter Charlotte Wiik forteller at remonteringen etter UiOs plan skal skje i juli når bygningen er tom for studenter.

– Dette verket er viktig for bygningens identitet, og vi ser fram til å få det på plass igjen, sier hun.

 

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 15. jan. 2024 04:30 - Sist endra 2. apr. 2024 12:18
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere