Stølen på studietur sør for Sahara

– Skal flere flyktninger få mulighet til å ta høyere utdanning, kreves det både global innsats og samarbeid med lokale krefter, poengterer UiO-rektor Svein Stølen. Han vil begynne i Uganda.

REALITETSORIENTERING: I Adjumani-distriktet i Uganda møtte UiO-rektor Svein Stølen unge flyktninger fra Nyumanzi-bosettingen.  Flyktningehjelpen NRC finansierer to yrkesskoler i distriktet. 

Foto: UiO

– Antallet flyktninger og fordrevne personer i verden er beregnet til 108 millioner. I dag tar rundt seks prosent høyere utdanning. FN har et mål om at dette tallet skal heves til 15 prosent innen 2030, påpeker Svein Stølen, rektor på Universitetet i Oslo.

Det siste året har han og noen av hans medarbeidere tenkt mye på hvordan dette kan gjøres. 

I et innlegg i VG i januar 2023 fortalte Svein Stølen at UiO har tatt et initiativ til et digitalt universitet. Innlegget kom som en kommentar til et innslag i Dagsnytt 18 hvor Hanne Skartveit. politisk direktør i VG, og samfunnsdebattant og helsearbeider Ayesha Wolasmal tok til orde for å la Aghanske kvinner komme til Norge for å ta høyere utdanning.

Stølen sluttet seg til idéen, men rettet samtidig oppmerksomheten mot det store antallet flyktninger i verden som ikke vil kunne få et slikt tilbud.

Skal vi hjelpe disse, trenger vi en skalerbar modell, var budskapet.

– Vi har videreutviklet idéen

– Hva skjedde egentlig med initiativet om et digitalt universitet?

Svein Stølen forsikrer at initiativet ikke er lagt på is, men han vil ikke lenger omtale idéen som et digitalt universitet. 

 Da jeg skrev dette leserinnlegget, var vi helt i startfasen med dette arbeidet. Vi har det siste året utvidet og videreutviklet idéen, sier han.

UiOs rektor har denne måneden ledet en liten delegasjon som vært på reise i Uganda, et land med 1,6 millioner flyktninger, de fleste fra Sør Sudan og Den demokratiske republikken Kongo.

«Det var sterkt å møte blikket til unge flyktninger og fordrevne» fortalte Stølen i et leserinnlegg i Khrono denne uken.

I  leserinnlegget understreker Stølen behovet for internasjonal innsats, men også betydningen av lokal medvirkning.

– Vi må vite hvilke utfordringer og muligheter som finnes

– Hva kan UiO bidra med i Uganda?

– Det er det vi har vært i Uganda for å finne ut av, svarer Stølen. Han beskriver reisen til Uganda som en realitetsorientering.

– For å forstå hva vi kan bidra med, må vi forstå den lokale konteksten. Målet må være å lage utdanningstilbud som er tilpasset samfunnets behov for kompetanse. Vi må kjenne den lokale næringsstrukturen, og vi må vite hvilke utfordringer og muligheter som finnes, poengterer han.

– Skal vi få til dette, må vi samarbeide med lokale krefter, legger han til.

I Uganda reiste delegasjonen fra UiO sammen med representanter fra Det Norske flyktningerådets lokale kontor i Uganda.

Stølen forteller om besøk på flere yrkesskoler, blant disse Nyumanzi vocational skills training centre i Adjumani. Dette er et utdanningssenter som tilbyr yrkesopplæring til både flyktninger og lokale innbyggere i alderen 18 til 25 år.  Senteret som er finansiert av Flyktningehjelpen NRC, har som målsetting å gi studentene opplæring som gir samfunnet ettertraktet kompetanse og studentene ferdigheter som styrker deres muligheter på arbeidsmarkedet.

PÅ BESØK HOS DE LOKALE MYNDIGHETENE: I Adjumani besøkte reisefølget den lokale lederen for Office of the President. Foran til høyre: rektor Svein Stølen, ved siden av sjef for Refugee desk officer’s office Titus Jogo, deretter Patrick Tiondi og Sharon Okuonzia fra NRC Uganda. Til venstre: Hilde Spjelkavik Kveseth fra UiO. Andre rekke fra høyre: Marianne Knarud og Jan Palmowski fra UiO.

– Jeg håper vi har fått nok forståelse

I Adjumani som ligger i den nordlige delen av Uganda nær grensen til Sør Sudan, besøkte UiOs delegasjon også universitetet i Gulu og en grunnskole for flyktninger med 1200 elever. Skolen hadde kun to lærere i tillegg til foreldre som hjalp til med undervisningen, kan Svein Stølen fortelle. Reisefølget møtte også lederen for statministerens kontor i distriktet.

I Kampala besøkte delegasjonen Makarere universitetet, det offentlige universitetet i hovedstaden, og en teknologibedrift som Stølen beskriver som Ugandas svar på den norske tjenesteleverandøren SIKT.

– Vi håper at vi etter denne reisen har fått nok forståelse til å kunne stille de riktige spørsmålene og involvere de riktige menneskene, sier han.

Svein Stølen ser for seg at UiO for eksempel kan bidra med opplæring av lokale lærere og seminarledere. UiO kan også være med å utvikle undervisningsopplegg og digitale læringsressurser, tenker han.

– Vil vil inviterere til et arbeidsmøte i Oslo 

Å få med flere internasjonale samarbeidspartnere, beskriver Svein Stølen som helt avgjørende.

I juni inviterer UiO til et arbeidsmøte i Oslo. Hvem som kommer til dette møtet, vil UiOs rektor ikke ut med foreløpig, med det dreier seg om ti til femten universiteter, kan han fortelle.

– Er vi mange universiteter, kan alle bidra med litt. Det gjør også systemet mindre sårbart, understreker han.

Han håper å kunne sette i verk et pilotprosjekt i Uganda, men det er mange utfordringer som må overvinnes før alliansen kommer så langt. Det handler ikke minst om å skaffe nødvendig finansiering.

– Hvorfor akkurat Uganda?

– Vi valgte Uganda som et mulig land for en pilot, i samarbeid med Flyktningehjelpen som vi har et samarbeid med, svarer Stølen.

Han berømmer Uganda for å ha en inkluderende flyktningpolitikk hvor flyktninger har rett til utdanning.

Men dette er samtidig et land hvor andelen som har mulighet til å ta høyere utdanning, er lav også blant landets egne innbyggere.

Skal tilbudet bli vellykket, er det ifølge Stølen viktig at det også omfatter personer som ikke regnes som flyktninger. Kanskje bør opptil halvparten av plassene forbeholdes denne gruppen, mener han.

– Afrika må selv finne sin rettmessige plass i verden

– Arbeidet bør foregå i tett samarbeid med lokale krefter, understreker Stølen.

– Afrika må selv finne sine rettmessige plass i verden. Skal dette bli en suksess er det avgjørende at vi sikrer afrikansk eierskap, poengterer han.

I løpet av høsten håper han og hans kolleger å få til et pilotprosjekt i Uganda, men planen på sikt er å utvikle et system som også kan brukes andre steder i verden. 

– Vi vil selvsagt også involvere UiOs fagpersoner i arbeidet, sier Svein Stølen og legger til:

– Vi må se dette i en større sammenheng. Målet vårt er å utvikle noe som kan fungere overalt. Overførbarhet og skalerbarhet er derfor sentralt i arbeidet selv om opplegg alltid må tilpasses lokal kontekst.

Utdanning er en menneskerettighet. Skal vi nå FNs målsetting om å øke andelen flyktninger som får høyere utdanning, må vi alle gjøre en innsats.

 

 

 

 

Av Grethe Tidemann
Publisert 15. mars 2024 04:30 - Sist endra 16. mars 2024 18:50
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere