DEBATT: Vi støtter studentcampen for Palestina

I møte med dobbeltmoralen representerer studentene våre et etisk lyspunkt. Vi er stolte over at UiO har studenter som utviser moralsk ryggrad og handlekraft.

KREVER HANDLING: Vi støtter studentenes krav og ber rektor Svein Stølen om å ta dem på større alvor enn det han hittil har gjort, skriver 153 UiO-ansatte. Bildet viser Palestinacampen på UiO i mai.

Foto: Ola Gamst Sæther

Som ansatte ved Universitetet i Oslo ønsker vi å uttrykke vår støtte og solidaritet med studentcampen for Palestina ved UiO. Som UiO-kollega Davina Kaur Patel tidligere har påpekt i Khrono, representerer studentene våre et moralsk kompass i en situasjon der vestlige land ikke ser ut til å være i stand til å omsette lærdommen fra andre verdenskrig om «aldri mer» i praksis.

Det er bred enighet blant eksperter om at det utspiller seg et folkemord i Gaza. Minst 37.000 palestinere i Gaza er drept, inkludert 15.500 barn. Over 84.000 palestinere er såret, mange lemlestet for livet. 17.000 barn i Gaza har mistet en eller begge foreldrene. Over 3000 barn har måttet amputere bein eller armer, mange uten bedøvelse.

Utdanningssektoren og helsesektoren i Gaza er i ferd med å bli utslettet. Israelske okkupasjonsstyrker har lagt store deler av bygningsmassen på Gaza-stripen i grus. I åtte måneder har den palestinske befolkningen ikke hatt tilstrekkelig tilgang til mat og rent vann. Barn dør av sult og feilernæring, og palestinerne i Gaza står overfor en sultkatastrofe. Palestinske fanger blir utsatt for ekstreme former for tortur.

I denne situasjonen har store deler av universitets- og høgskolesektoren inntatt en unnvikende holdning til et folkemord som er blitt live-streamet i åtte måneder. Ved UiO har ledelsens respons til Israels massakre i Gaza vært svært annerledes enn til Russlands invasjon av Ukraina.

Da Russland invaderte Ukraina inntok rektor Svein Stølen et tydelig moralsk og etisk standpunkt på vegne av UiO ved å støtte en akademisk boikott, heise det ukrainske flagget, skrive brev til den russiske ambassaden der han fordømte angrepet på Ukraina, og argumentere for at Norge aktivt skal bidra til gjenoppbyggingen av den ukrainske utdanningssektoren gjennom Nansen-programmet. Dette var helt riktig. Men når palestinerne utsettes for et folkemord, er den offisielle linjen i stor grad at universiteter ikke bør være «politiske».

I møte med denne dobbeltmoralen representerer studentene våre et etisk lyspunkt. Vi er stolte over at UiO har studenter som utviser moralsk ryggrad og handlekraft.

Studentene har tre krav til UiO:

1) Avslutt institusjonelt samarbeid med israelske universiteter.

2) Avslutt innkjøpsavtaler med selskaper som tjener på den israelske okkupasjonen av palestinere.

3) Støtt gjenoppbyggingen av palestinske utdanningsinstitusjoner.

Vi støtter studentenes krav og ber rektor Svein Stølen om å ta dem på større alvor enn det han hittil har gjort. Når historiebøkene om Vestens rolle i folkemordet som nå pågår skal skrives, er det opplagt for oss at det er studentene som vil bli stående på den riktige siden av historien.

Vi oppfordrer alle våre kolleger til å aktivt støtte studentene våre: Gå og besøk dem i campen, ta med mat, donere litt penger eller meld deg som nattevakt. Vis dem at som ansatte ved UiO, er vi stolte av deres moralske integritet og støtter dem i deres solidaritet med palestinske studenter og akademikere.

Signaturer i alfabetisk rekkefølge:

Iyad Abualrub, LINK Senter for læring og utdanning

Dima Abu Zahu, Farmasøytisk institutt

Uzair Ahmed, Senter for ekstremismeforskning

Samad Alavi, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)

Hannah Sigriddatter Ander, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Mette Andersson, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Chiara Arnavas, IKOS

Kjerstin Aukrust, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk

Federico Aurora, Universitetsbiblioteket

Mona Baker, Centre for Sustainable Healthcare Education

Linda Barkallah, Det Matematisk naturvitenskapelige Fakultet

Daniel Mohseni Kabir Bäckström, IKOS

Nikoline Berge, Seksjon for opptak

Eirik Jerven Berger, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Simon Roland Birkvad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Gøril Brataas, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Øivind Bratberg, Institutt for statsvitenskap

Jan Buts, Senter for bærekraft i helseutdanningene

Malene Bøyum, Institutt for musikkvitenskap

Leni Charbonneau, Sosialantropologisk Institutt (SAI)

Bjørn Einar Dahl, Det odontologiske fakultet

Julie Øderud Danielsen, Institutt for musikkvitenskap

Joke Dewilde, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Ida Fagervold, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Christopher R. Fardan, Senter for ekstremismeforskning (C-REX)

Nora S. Eggen, Teologisk fakultet

Cana Elgvin, Fysisk institutt

Lia Ferschmann, Psykologisk institutt

Vera R. Fiveland, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Magne Paalgard Flemmen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Rune Flikke. Sosialantropologisk institutt

Birgitte Fredriksen, Studenthumanist ved Livssynsåpent samtalesenter

Andrea Alessandro Gasparini, Institutt for Informatikk

Erika Graham-Goering, Institutt for arkeologi, konservering og historie

Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag

Håkon Grydeland, Psykologisk institutt

B M Raihanul Haque, Institutt for informatikk

Deva Nandan Harikrishna, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Åshild L. Hauge, Psykologisk institutt

Christian Palacios Haugestad, Psykologisk institutt

Margrethe Havgar, Kulturhistorisk museum

Hege Hermansen, LINK Senter for læring og utdanning 

Gudrun Cecilie Eikemo Helland, Senter for utvikling og miljø (SUM)

Gunnar Bugge Helle, Institutt for medier og kommunikasjon

Iselin Hewitt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Karoline Blix Hjelle, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Axel Hjelme, NTL UiO

Idunn Lüllau Holthe, Sosialantropologisk institutt

Vilde Blix Huseby, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Sven Høgdahl, IT-avdelingen

Jacob Høigilt, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)

Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier

Thera Dal Prà Iversen, Den internasjonale sommerskolen

Maja Janmyr, Det juridiske fakultet

Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Jonathan Jonsson, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

David Jordhus-Lier, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Jomy Joseph, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Siri Jønnum, LINK - Senter for læring og utdanning

Ruth Eva Jørgensen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Maiken Bjerga Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Celestine S. Kunkeler, Senter for ekstremismeforskning

Anastasija Kuznecova, Senter for ekstremismeforskning

Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Camilla Løvschall Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Olivier Lartillot, Institutt for musikkvitenskap

Emma Lengle, Institutt for helse og samfunn

Julie Lengle, Institutt for medisinske basalfag

Hanne Ochieng Lichtwarck, Institutt for Helse og Samfunn

Anne Kveim Lie, Institutt for helse og samfunn

Marianne Elisabeth Lien, Sosialantropologisk Institutt

Andreas Lund, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Mikael Lyngaas, Institutt for arkeologi, konservering og historie

Charlotte Lysa, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Amna Mahmood, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Marita Rustad Martinsen, Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Christian Peter Medaas, Universitetsbiblioteket

Ann Margareth Midttvedt, Universitetsbiblioteket

Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk

Ann Kristin Moldal, Det juridiske fakultet

Kristine Mollø-Christensen, Fellesadministrasjonen

Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Sigrun Marie Moss, Psykologisk institutt

Arunima Sehgal Mukherjee, SUSTAINIT – Sustainable Health Unit

Thea Myrvang, Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Andrea Nightingale, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO

Farzan M. Noori, Institutt for informatikk

Helene Vestad Nortvedt, Institutt for helse og samfunn

Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk

Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Karen O’Brien, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Helene Bøsei Olsen, Institutt for Informatikk

Astrid Helene Olsen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Even Pettersen Omberg, seksjon for opptak

Guro Brokke Omland, Psykologisk institutt

Sigurd M. N. Oppegaard, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn

Sadik Qaka, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning

My Rafstedt, Det juridiske fakultet

Sunniva C. T. Raknes, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet

Sidra Rashid, Universitetets senter for informasjonsteknologi

Terje Rasmussen, Institutt for medier og kommunikasjon, (IMK)

Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Ulrikke Rindal, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Maria Romøren, Institutt for helse og samfunn

Aike Rots, IKOS

Meghna Roy, Sosialantropologisk Institutt

Marte Lund Saga, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Mathea S. Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK)

Sundeep Sahay, Institutt for informatikk

Gabriela Saldanha, Centre for Sustainable Healthcare Education

Cecilia G. Salinas, Sosialantropologisk institutt

Hossein Javid Samadi, UiO – HF

Tomine Sandal, Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Kaja Santelmann, Det juridiske fakultet

Alf Jørgen Schnell, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Kris Shaw, Matematisk Institutt

Ankita Shrestha, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Holgeir Skjeie, Institutt for Helse og Samfunn

Øyvind Skjerdal, Institutt for musikkvitenskap

Erling Lorentzen Sogge, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Jan Helge Solbakk, Senter for medisinsk etikk, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet

Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk

Alexandra Anna Spalek, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk

Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Russell Stone, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Frøja Storm-Mathisen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Torill Storvestre, International Summer School

Erik Ludvig Sunnemark, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Holmfridur Sveinsdottir, Kulturhistorisk museum

Marte J. Søyland, Universitetsbiblioteket

Andreas Ropeid Sæbø, institutt for arkeologi, konservering og historie

Jacob Thaisen, Institutt for Litteratur, Områdestudier og Europeiske Språk

Berit Thorbjørnsrud, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Helene Askeland Thuen, Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Sabina Tica, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Ingvild Tomren, Institutt for kulturstudier og orientalske språk

Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Terje Tolleshaug, Det juridiske fakultet

Ragnhild Gotaas Torvik, Institutt for helse og samfunn

Astrid Trydal, Seksjon for opptak

Nasrin Ulfat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Kristin B. Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Maja van der Velden, Institutt for informatikk

Mari Bjørnsdotter Vinjar, FIKS, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Tonje Vold, Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)

Emilie Wallin, Økonomisk institutt

Duncan Watts, Institutt for teoretisk astrofysikk

Peter Ölveczky, Institutt for informatikk

Peder Ressem Østring, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi

Sahar Årmal, Campusutvikling UIO EA

Emneord: Israel, Palestina, Akademisk frihet Av 153 ansatte ved Universitetet i Oslo (signaturer nederst)
Publisert 13. juni 2024 09:37 - Sist endra 13. juni 2024 10:31
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere