Som ansatte ved Universitetet i Oslo ønsker vi å uttrykke vår støtte og solidaritet med studentcampen for Palestina ved UiO. Som UiO-kollega Davina Kaur Patel tidligere har påpekt i Khrono, representerer studentene våre et moralsk kompass i en situasjon der vestlige land ikke ser ut til å være i stand til å omsette lærdommen fra andre verdenskrig om «aldri mer» i praksis.
Det er bred enighet blant eksperter om at det utspiller seg et folkemord i Gaza. Minst 37.000 palestinere i Gaza er drept, inkludert 15.500 barn. Over 84.000 palestinere er såret, mange lemlestet for livet. 17.000 barn i Gaza har mistet en eller begge foreldrene. Over 3000 barn har måttet amputere bein eller armer, mange uten bedøvelse.
Utdanningssektoren og helsesektoren i Gaza er i ferd med å bli utslettet. Israelske okkupasjonsstyrker har lagt store deler av bygningsmassen på Gaza-stripen i grus. I åtte måneder har den palestinske befolkningen ikke hatt tilstrekkelig tilgang til mat og rent vann. Barn dør av sult og feilernæring, og palestinerne i Gaza står overfor en sultkatastrofe. Palestinske fanger blir utsatt for ekstreme former for tortur.
I denne situasjonen har store deler av universitets- og høgskolesektoren inntatt en unnvikende holdning til et folkemord som er blitt live-streamet i åtte måneder. Ved UiO har ledelsens respons til Israels massakre i Gaza vært svært annerledes enn til Russlands invasjon av Ukraina.
Da Russland invaderte Ukraina inntok rektor Svein Stølen et tydelig moralsk og etisk standpunkt på vegne av UiO ved å støtte en akademisk boikott, heise det ukrainske flagget, skrive brev til den russiske ambassaden der han fordømte angrepet på Ukraina, og argumentere for at Norge aktivt skal bidra til gjenoppbyggingen av den ukrainske utdanningssektoren gjennom Nansen-programmet. Dette var helt riktig. Men når palestinerne utsettes for et folkemord, er den offisielle linjen i stor grad at universiteter ikke bør være «politiske».
I møte med denne dobbeltmoralen representerer studentene våre et etisk lyspunkt. Vi er stolte over at UiO har studenter som utviser moralsk ryggrad og handlekraft.
Studentene har tre krav til UiO:
1) Avslutt institusjonelt samarbeid med israelske universiteter.
2) Avslutt innkjøpsavtaler med selskaper som tjener på den israelske okkupasjonen av palestinere.
3) Støtt gjenoppbyggingen av palestinske utdanningsinstitusjoner.
Vi støtter studentenes krav og ber rektor Svein Stølen om å ta dem på større alvor enn det han hittil har gjort. Når historiebøkene om Vestens rolle i folkemordet som nå pågår skal skrives, er det opplagt for oss at det er studentene som vil bli stående på den riktige siden av historien.
Vi oppfordrer alle våre kolleger til å aktivt støtte studentene våre: Gå og besøk dem i campen, ta med mat, donere litt penger eller meld deg som nattevakt. Vis dem at som ansatte ved UiO, er vi stolte av deres moralske integritet og støtter dem i deres solidaritet med palestinske studenter og akademikere.
Signaturer i alfabetisk rekkefølge:
Iyad Abualrub, LINK Senter for læring og utdanning
Dima Abu Zahu, Farmasøytisk institutt
Uzair Ahmed, Senter for ekstremismeforskning
Samad Alavi, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)
Hannah Sigriddatter Ander, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Mette Andersson, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Chiara Arnavas, IKOS
Kjerstin Aukrust, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk
Federico Aurora, Universitetsbiblioteket
Mona Baker, Centre for Sustainable Healthcare Education
Linda Barkallah, Det Matematisk naturvitenskapelige Fakultet
Daniel Mohseni Kabir Bäckström, IKOS
Nikoline Berge, Seksjon for opptak
Eirik Jerven Berger, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Simon Roland Birkvad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Gøril Brataas, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Øivind Bratberg, Institutt for statsvitenskap
Jan Buts, Senter for bærekraft i helseutdanningene
Malene Bøyum, Institutt for musikkvitenskap
Leni Charbonneau, Sosialantropologisk Institutt (SAI)
Bjørn Einar Dahl, Det odontologiske fakultet
Julie Øderud Danielsen, Institutt for musikkvitenskap
Joke Dewilde, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Ida Fagervold, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Christopher R. Fardan, Senter for ekstremismeforskning (C-REX)
Nora S. Eggen, Teologisk fakultet
Cana Elgvin, Fysisk institutt
Lia Ferschmann, Psykologisk institutt
Vera R. Fiveland, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Magne Paalgard Flemmen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Rune Flikke. Sosialantropologisk institutt
Birgitte Fredriksen, Studenthumanist ved Livssynsåpent samtalesenter
Andrea Alessandro Gasparini, Institutt for Informatikk
Erika Graham-Goering, Institutt for arkeologi, konservering og historie
Astrid Bragstad Gjelsvik, Institutt for geofag
Håkon Grydeland, Psykologisk institutt
B M Raihanul Haque, Institutt for informatikk
Deva Nandan Harikrishna, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Åshild L. Hauge, Psykologisk institutt
Christian Palacios Haugestad, Psykologisk institutt
Margrethe Havgar, Kulturhistorisk museum
Hege Hermansen, LINK Senter for læring og utdanning
Gudrun Cecilie Eikemo Helland, Senter for utvikling og miljø (SUM)
Gunnar Bugge Helle, Institutt for medier og kommunikasjon
Iselin Hewitt, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Karoline Blix Hjelle, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Axel Hjelme, NTL UiO
Idunn Lüllau Holthe, Sosialantropologisk institutt
Vilde Blix Huseby, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Sven Høgdahl, IT-avdelingen
Jacob Høigilt, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS)
Michela Iacorossi, Institutt for lingvistiske og nordiske studier
Thera Dal Prà Iversen, Den internasjonale sommerskolen
Maja Janmyr, Det juridiske fakultet
Inga Staal Jenset, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Jonathan Jonsson, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
David Jordhus-Lier, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Jomy Joseph, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Siri Jønnum, LINK - Senter for læring og utdanning
Ruth Eva Jørgensen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Maiken Bjerga Kiil, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Celestine S. Kunkeler, Senter for ekstremismeforskning
Anastasija Kuznecova, Senter for ekstremismeforskning
Ole Andreas Kvamme, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Camilla Løvschall Langeland, Institutt for kriminologi og rettssosiologi
Olivier Lartillot, Institutt for musikkvitenskap
Emma Lengle, Institutt for helse og samfunn
Julie Lengle, Institutt for medisinske basalfag
Hanne Ochieng Lichtwarck, Institutt for Helse og Samfunn
Anne Kveim Lie, Institutt for helse og samfunn
Marianne Elisabeth Lien, Sosialantropologisk Institutt
Andreas Lund, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Mikael Lyngaas, Institutt for arkeologi, konservering og historie
Charlotte Lysa, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Amna Mahmood, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Marita Rustad Martinsen, Institutt for kriminologi og rettssosiologi
Christian Peter Medaas, Universitetsbiblioteket
Ann Margareth Midttvedt, Universitetsbiblioteket
Nora Milch, Institutt for kriminologi og rettssosiologi
Omid Mirmotahari, Institutt for informatikk
Ann Kristin Moldal, Det juridiske fakultet
Kristine Mollø-Christensen, Fellesadministrasjonen
Petter Morland, Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Sigrun Marie Moss, Psykologisk institutt
Arunima Sehgal Mukherjee, SUSTAINIT – Sustainable Health Unit
Thea Myrvang, Institutt for kriminologi og rettssosiologi
Andrea Nightingale, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Mohammad Nooraiepour, Institutt for geofag, UiO
Farzan M. Noori, Institutt for informatikk
Helene Vestad Nortvedt, Institutt for helse og samfunn
Per Nortvedt, Senter for medisinsk etikk
Elias Nosrati, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Karen O’Brien, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Helene Bøsei Olsen, Institutt for Informatikk
Astrid Helene Olsen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Even Pettersen Omberg, seksjon for opptak
Guro Brokke Omland, Psykologisk institutt
Sigurd M. N. Oppegaard, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Davina Kaur Patel, Institutt for helse og samfunn
Sadik Qaka, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning
My Rafstedt, Det juridiske fakultet
Sunniva C. T. Raknes, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet
Sidra Rashid, Universitetets senter for informasjonsteknologi
Terje Rasmussen, Institutt for medier og kommunikasjon, (IMK)
Fatima Reda, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Ulrikke Rindal, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Maria Romøren, Institutt for helse og samfunn
Aike Rots, IKOS
Meghna Roy, Sosialantropologisk Institutt
Marte Lund Saga, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Mathea S. Sagdahl, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK)
Sundeep Sahay, Institutt for informatikk
Gabriela Saldanha, Centre for Sustainable Healthcare Education
Cecilia G. Salinas, Sosialantropologisk institutt
Hossein Javid Samadi, UiO – HF
Tomine Sandal, Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)
Kaja Santelmann, Det juridiske fakultet
Alf Jørgen Schnell, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Kris Shaw, Matematisk Institutt
Ankita Shrestha, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Holgeir Skjeie, Institutt for Helse og Samfunn
Øyvind Skjerdal, Institutt for musikkvitenskap
Erling Lorentzen Sogge, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Jan Helge Solbakk, Senter for medisinsk etikk, Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet
Tone Dyrdal Solbrekke, Institutt for pedagogikk
Alexandra Anna Spalek, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk
Kristian Stokke, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Russell Stone, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Frøja Storm-Mathisen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Torill Storvestre, International Summer School
Erik Ludvig Sunnemark, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Holmfridur Sveinsdottir, Kulturhistorisk museum
Marte J. Søyland, Universitetsbiblioteket
Andreas Ropeid Sæbø, institutt for arkeologi, konservering og historie
Jacob Thaisen, Institutt for Litteratur, Områdestudier og Europeiske Språk
Berit Thorbjørnsrud, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Helene Askeland Thuen, Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Sabina Tica, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Ingvild Tomren, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
Maren Toft, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Terje Tolleshaug, Det juridiske fakultet
Ragnhild Gotaas Torvik, Institutt for helse og samfunn
Astrid Trydal, Seksjon for opptak
Nasrin Ulfat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kristin B. Vasbø, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Maja van der Velden, Institutt for informatikk
Mari Bjørnsdotter Vinjar, FIKS, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tonje Vold, Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN)
Emilie Wallin, Økonomisk institutt
Duncan Watts, Institutt for teoretisk astrofysikk
Peter Ölveczky, Institutt for informatikk
Peder Ressem Østring, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi
Sahar Årmal, Campusutvikling UIO EA
Logg inn for å kommentere
Ikkje UiO- eller Feide-brukar?
Opprett ein WebID-brukar for å kommentere